Här kan du se före- och efter-bilder på några av de uppdrag jag har arbetat med.
Det kan vara känsligt att visa upp sitt stök. Om du som kund inte vill att jag visar upp före- och efterbilder på organiseringsuppdrag så gör jag inte det. Jag håller mig till SBPOs etiska riktlinjer och jag har fått kundens samtycke i samtliga fall då jag visar upp situationer före och efter sortering och organisering.
Ateljén / hobbyrummet
Den här kunden behövde hjälp med att rensa och sortera i sina atejé / hobbyrum. Utrymmet är en kombination av ateljé, kontor och förvaringsutrymme, vilket har sina specifika utmaningar. Kreativiteten behöver få plats liksom kontorsmaterial, samtidigt som kartonger behöver ha någonstans att vara.
Så här såg det ut före sorteringen:
Work in progress:
Efter rensning, sortering och organisering:
Sömnadsateljén
En konstnär behövde hjälp med att sortera och organisera bland sina tyger som hade samlats på hög. Jag började med att tömma lagerhyllorna och tillsammans med kunden sortera i ”spara”- och ”avyttra”- högar.
Efter det var det dags att börja färgsortera och organisera tygerna. Det är viktigt att konstnärsmaterial som tyger i det här fallet är lätta att hitta och komma åt när en konstnär känner inspiration att börja skapa.
Jag började med grovsortering och vikning.
Eftersom det är ganska långt mellan hyllplanen blir det lätt ”dålig luft” som jag kallar det, dvs att utrymmet inte utnyttjas till sin fulla kapacitet. Jag föreslog två olika sätt på vilka kunden skulle kunna åtgärda det och ha de ihopvikta tygerna uppradade sida vid sida.
Alternativ 1: Skaffa fler hyllplan i lagerhyllan. Eftersom jag vill att kunden ska kunna komma åt alla tyger utan att behöva flytta på något skulle det innebära att hyllan skulle sluka dubbelt så många tyger.
Alternativ 2: Skaffa ett par trälådor och ställ dem med öppningen utåt. På det sättet kan hon placera tyger sida vid sida både inuti och ovanpå lådorna vilket fördubblar utrymmet och förhindrar den ”dåliga luften”.
Det här för med sig ett par fördelar: hon kommer åt alla tyger utan att behöva lyfta på eller flytta något annat, och eftersom de inte skulle ligga i en hög utan sida vid sida så belastas inte tyg som ligger längst ner i högen vilket medför att det håller längre.
I nuläget nöjde vi oss med att få tygerna sorterade och organiserade tills hon hade bestämt sig för hur hon ville fortsätta. Det är dock en fördel om man slipper den här sortens högbildning, då det lätt kan leda till irritation och man inte så lätt kommer åt det som ligger längst ner utan att behöva riva ut resten av tygerna. Så det behöver åtgärdas. Men det blir vid ett senare tillfälle.
Tipset som kunden fick för att få ett tillfredsställande tygförråd är samma som jag ger till kunder som vill sortera sitt linneskåp eller garderob: placera alltid vikta tyger stående sida vid sida för överskådlighet och lättillgänglighet.
Arbetsplatsen
Kontorshyllor kan lätt bli avstjälpningsplatser och blir snabbt belamrade av allehanda pappersarbete och skräp. Den här kunden behövde en rejäl uppryckning i sitt kontor då hyllan varit eftersatt under en längre tid.
Att få ordning på sitt kontor är som tur är oftast inte lika emotionellt ansträngande som att till exempel röja på vinden eller bland gamla foton hemma. Kontoret är en plats där man arbetar och känslorna är inte lika översvallande som de kan vara när man börjar rota i gamla minnen.
Därför kan det vara väldigt befriande att göra sig av med gammalt pappersarbete och sortera in anteckningsblock där de hör hemma. Man kan ofta lättare skiljas från saker som hör arbetet till än sina privata pinaler.
Kontoret är något man ser varje dag. En stökig och rörig kontorsmiljö kräver enorma resurser och hjärnkapacitet helt i onödan, och man blir lätt trött och stressad av att bara behöva stå ut med stöket. Därför rekommenderar jag alltid att man 10 minuter innan arbetsdagens slut ”stökar av” och ställer saker till rätta, samt förbereder inför nästa dag. På det sättet behöver man inte börja dagen med stressmoment.
Visuellt buller
Buller på arbetsplatsen är ett enormt störningsmoment, och mycket forskning har lagts på att förstå hur buller påverkar psyket. Det många däremot inte tänker lika mycket på är att det visuella ”bullret” tar lika stor kraft och orsakar stress och ökade kortisolnivåer i kroppen, något man definitivt inte behöver när man arbetar.
Vi rev ut allt först för att sedan börja sortera och slänga det som inte var relevant längre. Gamla dokument som inte var aktuella längre kunde slängas och mycket av hyllans kapacitet upptogs av kartonger och annat som direkt kunde avyttras.
”Zombie-förrådet”
En familj jag hjälpte har ett förråd som de kallar ”zombie-förrådet”: ett skafferi för oväntade händelser och kriser (eller zombie-apokalypser!) MSB rekommenderar ju att vi ska ha ett förråd som täcker familjens behov under 72 timmar (dvs 3 dygn). Den här familjen har preppat för mer än så och skulle med marginal klara en månad eller mer.
Men själva förrådet var lite av en katastrof, för att citera dem själva. Jag hjälpte familjen att få ordning så att de kunde sova, tryggt förvissade om att ifall krisen skulle inträffa så skulle de hitta det de behövde i skafferiet.
Eftersom det här förrådet var placerat i en garderob med djupa hyllor använde jag trälådor för att kunna utnyttja det vertikala utrymmet så optimalt som möjligt. På det här sättet ser familjen också tydligare vad de har, och vad som kan behöva kompletteras.
Jag rådde även familjen att investera i ytterligare en nätkorg för att få plats med dubbelt så många konservburkar. Just när det gäller ett krisförråd behöver man ju förvissa sig om att det man behöver verkligen får den plats som krävs! Även om jag är en stark förespråkare av att rensa ut, så gäller det inte i ett specialfall som detta då man vill få plats med ännu mer i ett litet utrymme.
Städskåp
Den här familjen ville få ordning på sitt städskåp som länge har fungerat som en avstjälpningsplats för papperskassar och diverse som de ville få ur vägen. Eftersom skåpet är placerat i köket, faller det sig naturligt att man stoppar undan kassar och annat för att få det ur vägen efter att man har handlat.
Jag hjälpte dem att rensa ut gamla trasiga kassar, samt få lite mer ordning i skåpet.
Linneskåp & handdukar
Handdukar och sänglinne kan vara trixigt. Ofta har man det man behöver, och i en familj med flera barn går det åt både handdukar och lakan i en rasande takt, vilket gör att man behöver allt man äger. Man kan inte avyttra något.
Bara genom att hitta en vikteknik och ett system som fungerar för just det utrymmet du har gör att du ofta kan spara massor av plats.
Skafferi
Skafferiet kan vara ett sorgebarn för många. Den här familjen hade ett ganska djupt skåp dedikerat till skafferi, vilket visserligen gjorde att mycket fick plats, men det var svårt att se vad som fanns inuti.
Mitt förslag var att dedikera ett grundare skåp till de varor som behöver synas. På det sättet ser du vad du har och får en tydligare överblick. Det som var i det mindre, grundare skåpet innan (porslin & skålar) fick sin dedikerade plats i det djupa skafferiet. På det sättet kan man placera det man inte använder dagligen längre in i skåpet och ha det man tar fram ofta längre fram i skåpet.
HOTELLFRUKOST VARJE DAG
Den här kunden dricker te. Mängder. Men alla förpackningar med några tepåsar i varje tog upp massor av onödig plats i hennes te-skafferi.
Stressmomenten är många nog på morgonen. Frukost-teet ska inte vara en av dem. Eftersom te fyller en viktig funktion i den här kundens liv ville jag ge henne den lyxiga känslan av hotellfrukost varje gång hon öppnade sitt te-skafferi.
Jag ersatte alla de skrymmande teförpackningarna med en enda korg för att ge henne känslan av att kliva in på en hotellfrukost när hon väljer te på morgonen.
Eftersom teerna nu även tar mindre plats så erbjuder de även ett lugnare och lite luftigare intryck i skafferiet.
Förråd / garage
När jag rensade ut den här familjens förråd, behövde jag plocka ut ALLT för att se vad de hade och hur man kan hitta den optimala platsen för allting.
Utrymmet användes för att förvara olika kategorier av saker, bland annat: Färg och måleri, trädgårdsmaskiner, verktyg, samt förråd för barnens skridskor, träningsredskap osv.
Det kan verka som ett onödigt jobb att plocka ut allt, men det har många fördelar. Dels ser du vad du har, vilket kan ge dig aha-upplevelser, och dels kan du börja skönja kategorier för att börja plocka ihop liknande saker och hitta ett utrymme för det.
Containers!
När du ordnar i ditt förråd kan det vara bra att ha laddat upp med containers eller behållare. Om du vill kan du investera i likadana backar för att få en vila för ögat. Men de är ofta dyra så tänk en extra gång mur mycket du behöver förvara och vilken plats det kräver. Köp inte något innan du verkligen vet vad du vill rensa ut och hur mycket plats du behöver till en specifik kategori. Du behöver inte heller köpa dyra plastbackar om du inte vill; bananlådor fungerar också!
Ytterkläder
”Skomakarens barn och smedens märr är de som går utan skor”, heter det i det gamla talesättet. Det här är faktiskt min egen familjs ytterklädes-garderob som jag fick för mig att rensa. Vi har ingen klädhängare i hallen utan både vi och våra gäster får hänga av sig i garderoben.
Det blir snabbt ett problem om vi har för många ytterplagg, då gästerna inte har någonstans att hänga av sig på grund av platsbrist.
Jag kunde få familjen att rensa ut ett par skor per person så vi fick plats med resten. Jag satte också in en hängande klädsortering för att kunna sortera tygkassar, vantar, mössor och annat som också kräver sin plats i det här garderoben. Det jag skulle önska som komplettering är någon slags belysning i form av spotlights eller liknande.
Slöjdateljén
Jag hjälpte en slöjdförening med att sortera slöjdmaterial. Jag är själv slöjdare, och har god erfarenhet av slöjdmaterial och vilken oreda det kan ställa till med. Konstnärer och slöjdare har ofta ett överflöd av material, även om inte allt används hela tiden. Det kan vara material som kan verka som skräp för ett otränat öga: återbruksmaterial, tygbitar, plastpåsar, men även som i det här fallet gamla band som medlemmarna fått skänkta till sig och använder t ex i återbruksbroderi.
Jag tycker att det är synd om så här vackra band ligger och skräpar i en låda. Som konstnär behöver man ju bli inspirerad när man går in i sitt materialförråd. Det ville jag ge den här föreningens medlemmar: inspiration och glädje när de gick in i materialförrådet.
Kökslådor och bestick
Bestick är något de flesta har för mycket av. Den här familjen hade en salig blandning av vardagsbestick, arvegods och uppsättningar av bestick för festliga evenemang.
Jag började med att hälla ut allt för att se vad de egentligen hade i sina kökslådor. På det viset kunde jag se om liknande föremål hade råkat hamna i olika lådor.
När jag började sortera upptäckte jag bl. a. att det fanns ett överflöd av köksknivar av olika slag. Det kan vara bra att se allt på en gång, ofta är det inte förrän man ser hur mycket man faktiskt har i onödan som kanske aldrig kommer till användning och därför går att donera.
Containers eller behållare är a och o om du vill behålla ordningen efter att du sorterat. Den mittersta lådan skulle må bra av ytterligare en sortering. På det sättet får alla saker någonstans att ”bo” och det blir lättare att i fortsättningen lägga tillbaka saken på sin rätta plats efter att man använt den.