Idag ska vi prata om SPACE. Rymd alltså.
Men inte vilken rymd som helst, utan akronymen SPACE som står för:
- Sort (sortera, lägg i olika kategorier)
- Purge (rensa)
- Assign (bestäm plats)
- Contain (behållare)
- Equalize (eller Everyday)
SPACE 1: SORT (sortera) – Gruppera likadana saker med varandra
Att sortera är grunden till allt annat och om du gör det väl kommer resten av processen att gå mycket enklare. Det kan vara lite som att gå på skattjakt: du hittar plötsligt likartade pryttlar överallt och kan börja se kategorier. Det är också ett sätt att upptäcka vad och du egentligen äger och hur mycket. När du sorterar dina ägodelar gör du det lättare för dig själv att avgöra hur mycket plats du behöver för förvaring.
Kategorier
När du går i en butik märker du att alla saker är sorterade i olika kategorier. Det här gör butikerna för att kunderna enklare ska hitta det de söker. På samma sätt behöver du tänka i kategorier när du ska organisera hemma: det är mycket enklare att fatta beslut omkring vad du vill behålla och vad du kan slänga om du sorterar upp samtliga saker i olika kategorier.
Försök att motstå frestelsen att lägga någonting i ”Ge bort”- eller ”Slänga”-högen förrän du har grupperat alla liknande saker i samma kategori. Gå igenom hela hemmet och lägg allt som hör till en kategori på samma ställe. Då får du en överblick (och kanske också en aha-upplevelse!)
SPACE 2: Purge (rensa) – sortera saker du älskar från saker du inte älskar.
Det här steget av SPACE är enkelt, men för den sakens skull inte så lätt: Avgör huruvida du vill spara eller slänga. PURGE betyder INTE bara att slänga. Det här stadiet är en chans för dig att medvetet släppa någonting som inte tillför något värde för dig längre. Tänk på PURGE som en omvänd shoppingrunda: istället för att köpa nya saker, så ”köper” du plats för sådant du faktiskt värdesätter och älskar.
Purge- stadiet i SPACE går ut på att du går igenom varje kategori och sak för sig och lägger dem i tre olika högar: SPARA, SLÄNG och DONERA.
Det här kan vara ett svårt steg att ta för många. Vi gillar att ha saker omkring oss. När vi skapar mening i de föremål vi äger, får de också ett sentimentalt värde för oss. Det är naturligt att sådana föremål är svåra att göra sig av med.
Presenter
Ett exempel på saker vi har svårt att avyttra är presenter. Om du verkligen älskar och använder presenten ska du absolut spara, men håll inte fast vid ett livlöst föremål bara för att du har fått det i present en gång i tiden.
Ofta sitter vi fast i dåligt samvete om vi skulle välja att avyttra en present som vi har fått. Det är som att vi tror att personen vi fått presenten av skulle bli glad om vi lät den där prylen ligga i ett hörn och skräpa. Men det som händer är att prylen tar både fysisk och mental plats, eftersom du får dåligt samvete varje gång du ser den. Och det tror jag inte att givaren hade för avsikt när hen gav dig presenten.
Spara inte saker för att de kan vara bra att ha
Nästan allting kan vara bra att ha, men det är inte nödvändigtvis en anledning att du behöver spara det. Spara inte för att det kan vara användbart någon gång; spara det för att du faktiskt använder det.
Du kan fråga dig:
Har du använt prylen på över ett år?
Är det mindre än 50% chans att du kommer att använda den under nästa år? Ja? Spara. Nej? Släng eller ge bort.
Ett tips: sälj prylar som du inte längre använder men som du tänker har ett värde på andrahandsmarknaden. Du har förmodligen tusenlappar som bara ligger och skräpar i förråd, skåp och lådor. Hitta bra sidor på nätet där du kan lista dina saker och sälja dem till bättre behövande.
Varning! Du bör dock inte sätta dig och lista grejerna under ”purge”-stadiet. Det kommer bara att innebära att hela rensningsprocessen saktas ner och du tappar sugen. Lägg dem åt sidan så länge, och dedikera dig till att lägga upp sakerna på Tradera, Blocket etc när du väl är klar med hela rensningen.
Dubbletter
Har du dubbletter eller flera uppsättningar av en och samma typ av pryl? Exempel kan vara: köksknivar, skålar, lakan, leksaker, ljusstakar osv. (Det här är ofta fallet om man flyttar ihop, då båda parter har en uppsättning av allting.) Fundera på vad som kan rensas ut, och spara bara de köksknivar ni verkligen använder varje dag.
Dåliga minnen
Ibland sparar man saker bara för att. Kryddburkar såväl som sällskapsspel och prydnadskuddar hänger med från flytt till flytt och man tänker inte så mycket på det. Men saker samlar också på sig ”minnen”. Om en sak är förknippad med ett dåligt minne bör du överväga att avyttra den.
Har du varit på en resa och påminns varje gång du ser den där resväskan om att ni gjorde slut den där resan? Då vill du inte ha sådana dåliga energier varje gång du ser resväskan. Även om väskan är praktisk och dyr behöver du överväga om det är värt att du sitter fast med dåliga minnen varje gång du använder väskan. Men personen som köper väskan second hand kommer inte att ha samma minnen och både du och väskan kan börja era nya liv.
Om du sitter fast
Det här steget är det svåraste och mest mentalt krävande. Om du har svårt att slänga en enda pinal eller känner att du fastnar i det här steget rekommenderar jag att du tar hjälp av antingen en god vän som känner dig väl, en ordningskonsult eller coach för att jobba dig igenom det här steget.
Jag kan trösta dig med att när du väl har börjat, så övar du upp ”rensningsmusklerna” och kommer att ha det lättare och lättare att fatta beslut om huruvida du ska spara, slänga eller donera.
Ett tips är att använda stora plastsäckar till att lägga det du bestämmer dig för att slänga respektive donera. På det viset kan du lätt avlägsna en säck när den är full och du ser att du gör framsteg. Men kom ihåg att märka säckarna på något sätt, om du till exempel använder svarta plastsäckar! Risken finns annars att du donerar skräpkassarna och slänger det som ska till second-handen. Du kan t ex använda olikfärgade snören att knyta ihop säckarna med för att se skillnad.
Ett sista tips på det här stadiet är att fråga dig: skulle du köpa den här saken om du såg den i en butik idag?
SPACE 3: Assign (tillägna) – ge dina saker en plats att bo
Det här är ett roligt steg. Nu när du har sorterat och rensat, kan du redan känna dig lättare och friare till sinnet.
Nu är det dags att bestämma var någonstans varje kategori av saker ska bo. Det som är bra med att du har rensat ut allt överflödigt, är att du nu ser hur mycket plats varje kategori tar i anspråk, och du därför redan nu börja planera för nästa steg, dvs vilka olika containers eller behållare du behöver.
Det kan vara lite lurigt att bestämma en särskild plats för alla saker, särskilt om du har ett invant beteende men vill ändra det. Om du har för vana att slänga posten på köksbordet när du kommer hem men har bestämt en gång för alla att köksbordet är till för middagar och inte räkningar, behöver du skapa en plats och bestämma att du gör den extra lilla ansträngningen varje gång tills den nya vanan har blivit etablerad.
SPACE 4: Containerize (lägg i behållare) – var sak på sin plats
Nu är det dags att hitta containers, eller behållare för dina saker. Tänk containers som rummen i ett hus: det kan vara skönt att ha sitt eget rum att dra sig tillbaka till, och du skulle inte ha middagsbjudningen i tvättstugan. På samma sätt är det med containers. Deras uppgift är att inhysa speciella föremål eller grupper av föremål.
Ett tips: Internet är fullt med vackra bilder på superorganiserade hem, med allt sorterat i likadana askar och burkar. Som kostar en förmögenhet. Du kan frestas att köpa på dig en stor uppsättning av organiseringsbehållare i samma stil för att få det så där snyggt och fräscht.
Innan du gör det, tänk på:
- Du har ofta redan en hel del containers redan utan att du kanske vet om det
- Det är dyrt med 100 st likadana plastbackar
- Om du bestämmer dig för att investera i snygga behållare, korgar, burkar osv: Mät utrymmet där behållaren ska hålla till, så du köper rätt och inte kommer hem med något som var snyggt i butiken men sedan inte passar ditt utrymme. Du kan ha en lista på mått med dig, t ex i telefonen, så att du nästa gång du ska till IKEA vet exakt vad du är ute efter.
CONTAINERS SOM DU KANSKE HAR HEMMA:
- Skokartonger
- Glasslådor
- Plåtburkar
- Förpackningar till datorer och elektronik
- Hinkar och backar
- Lådor
Det kan vara frestande att lägga allt från samma kategori i en stor behållare. Alla viktiga papper i en ask eller allt konstnärsmaterial i samma byrå. Det är en bra början, men mitt tips är att tänka den större behållaren (t ex en byrålåda) som ett hus och de mindre behållarna som rum i huset. Då blir det lättare att lägga allt på sin givna plats och du hittar det nästa gång du behöver det.
Skönhetsprodukter är ett bra exempel. Småpryttlar som smink, lotions, hårprodukter, hårsnoddar osv kanske kan inrymmas i en badrumslåda, men kan behöva sorteras in i sina egna små containers. På det viset kommer du inte att slänga hårsnodden bland allt det andra nästa gång, utan tar dig den extra sekunden att lägga den på sin rätta plats.
Du kommer snart att ha övat upp din blick för containers, och nästa gång du går på en secondhand-runda har du ett hum om vad du skulle behöva och kommer att köpa den där plåtburken med intention för att du vet vad du ska ha den till.
SPACE 5: Everyday (varje dag) – daglig rensning
Det här steget i SPACE kan gott och väl vara det svåraste steget för många. Man kör en utrensning och storstädning en gång och är supernöjd med sitt vackra nya hem. Den här gången ska det gå. Man ska hålla den här ordningen. men sedan förfaller hemmet och ordningen försvinner i vardagslunken mellan middagar och träningar.
Och var lade vi nu lådan med ballonger och serpentiner som vi behöver till kalaset? Just det, uppe på vinden. I lådan längst in. Inte en chans att man orkar ta sig upp där efter ett barnkalas bara för att hålla ordning. Vad spelar det egentligen för roll om det ligger några ballonger i besticklådan?
Att ändra beteende
Det här sista steget i SPACE handlar om det svåraste av allt: att ändra sitt beteende från att vara stökig och rörig till att bli ordningsam. Har man varit en ”hoarder” (dvs en skräpsamlare) eller har för vana att knöka in grejerna där det råkar finnas plats, så kan det vara svårt att rättfärdiga för sig själv varför man ska ta tiden och energin att sortera in var sak på sin plats. Vissa saker går lätt (vardagsbestick, kastruller, kanske skor) och andra är lite jobbigare (målargrejer, skruv & spik, viktiga papper i rätt pärm).
Eftersom det här handlar om att du ska ändra dina vanor och ditt beteende så behöver du ge dig själv tid. Det tar 21 dagar att ändra en vana, och 66 dagar att få den helt automatiserad (så du inte ens tänker på det). Det kan vara frestande att trycka in alla strumpor i strumplådan istället för att ägna tid åt att rulla ihop dem parvis.
Försök ändå att ta dig de extra minuterna av tid det tar att rulla ihop strumporna parvis och lägga dem snyggt i den behållare du har tillskrivit strumporna. Inte bara håller strumporna längre, du blir också gladare varje gång du ska plocka ett par nya strumpor.
Men det händer något annat också när du beslutar dig för att vara en person som kan upprätthålla ordningen. Nämligen: du blir en organiserad person som kan hålla ordning. Du kommer att upptäcka att det här skapar ringar på vattnet och att andra områden i ditt liv också blir till det bättre och du kommer att få SPACE både mentalt och fysiskt.
Behöver du hjälp med att sortera och organisera?
Boka en kostnadsfri konsultation där du får berätta mer om vad du behöver mest akut hjälp med. Du får börja med att fylla i ett formulär där du svarar på ett antal frågor för att jag ska få en tydligare bild av dig.