Ett sätt att få ordning på veckan som kommer är att göra en s.k. Sunday Reset. Men vad är det och vad ska man tänka på när man gör en sådan? Det ska vi reda ut idag.
Sunday reset är ett metod för att sortera, organisera och planera veckan som kommer. För att göra en Sunday Reset kan du följa den här listan:
1. Retrospektion av veckan som gick.
Gå igenom veckan som gick och ställ 3 frågor:
- vad gick bra
- vad gick mindre bra
- vad kan utvecklas
2. Gå igenom kalendern.
Många av oss har massor av evenemang och händelser i vår kalender. Vi tenderar att boka upp oss alldeles för mycket för att vi nånstans tänker att vi kommer att hinna med allt det där.
30 minuter mellan varje kalenderhändelse
Lämna minst 15 minuters luft mellan varje event i kalendern för att även täcka oväntade impromptu- händelser. När du hastigt måste utföra en 10- minutersuppgift här och där, så blir det tillslut ganska mycket tid.
Tänk på den här extra luften i kalendern som ett luftigt utrymme i ditt hem. Du vill inte ha allt ihoptryckt som Tetris-block i hyllorna, utan saker behöver också lite luft för att ”andas”.
Gå igenom hur mycket du hann med förra veckan, och vad du inte hann med. Migrera sedan de uppgifter du inte har hunnit med, så de kommer med nästa vecka.
3. Minimum Viable To Do
Ofta hinner vi inte med det vi hade tänkt oss under en vecka. Vi tenderar att starkt överskatta det vi tror att vi kommer att hinna med. Anledningen till det är att vi ofta skriver vår att-göra-lista utifrån våra högpresterande stunder, och ofta kanske vi inte ens kännas vid våra lågpresterande låg-energi-stunder.
Problemet är att vi ofta tenderar att skriva upp allt som behöver göras på en enda lista som aldrig tar slut eftersom nya saker adderas till listan.
Den gamla att-göra-listan: backlog
Använd hellre den gamla oändliga att-göra-listan som en ”backlog” som du kan ta uppgifter från. Mitt förslag är sedan att för nästa vecka skriva en ”Minimum Viable To-Do List”, dvs. en att-göra-lista som är ”livsduglig” om den blir slutförd.
3 saker varje dag.
Skriv upp högst 3 superviktiga uppgifter per dag. Om du sedan blir klar med dessa, kan du alltid ta från ”backlogen”, men det blir då en bonus och inte något du måste göra. Ofta kan man lätt fixa 3 saker och känner sig därför extra på topp varje gång man tar av ”backlogens” lista.
4. Gör en meny för veckan och storhandla
Ett sätt att minimera tid och effektivisera är att göra en meny för veckan. Utifrån den kan du då både göra en inköpslista och göra storkok både för matlådor och även för veckans middagar. Det här kanske inte passar alla, men om det passar dig så prova och se vad du tycker om det. Då kommer du under nästkommande söndag att ha fått ett system där du kan komplettera med det du inte redan har.
5. Städa och plocka undan i hemmet
Ett sätt att hålla ordning är genom systemet SPACE. Gå under din Sunday Reset igenom och plocka bland de saker som behöver komma tillrätta på sin plats. Under veckan har man inte alltid tid att gå och plocka hela tiden. Boka in tid varje söndag för en Sunday Reset så du inte känner att plock-tiden inkräktar på din övriga tid.
Gå igenom ditt bildgalleri, mail och drive
Bilder
Bildgalleriet på telefonen är en vattendelare. En del vill ha alla sina bilder i ett enda galleri medan andra har bilderna sorterade i olika album. Som ordningskonsult vill jag gärna ta ”före” och ”efter” – bilder på mina uppdrag (om jag fått kundens tillåtelse!) och dessa bilder vill jag inte ska vara blandade med bilder från skogspromenaden. Därför föredrar jag att kunna ha bilderna i ett album tills jag inte ens behöver ha dem i mitt bildgalleri. Jag försöker att rensa så jag har 0 bilder och videor i galleriet varje vecka men vissa projekt sträcker sig över en vecka så de får vara kvar ett tag till.
Inbox Zero
Det här med mail är en riktigt jobbig kategori för många. Jag vill ändå trycka på hur skönt det känns när man har rensat inkorgen och har 0 mail i inboxen när man kommer till jobbet på måndagsmorgonen.
Att kontinuerligt rensa mailen är en träningssak, och första gången kan man behöva hjälp med hur man ska tänka för att få det så effektivt som möjligt. Ett arkiveringssystem för att få ordning på alla mail är en guldgruva, och man släpper så mycket stress när man väl har fått systemet i rullning.
Drive
Oavsett om du har Onedrive, Google drive eller något annat, rensa bort det du inte längre vill ha kvar och sortera det du behöver ha kvar i mappar. På det sättet får du mycket bättre ordning och kan starta veckan med ro i sinnet.
Om du känner att det är överväldigande att ta tag i allt det här så finns jag här för att hjälpa dig. Jag heter Theresa och jag hjälper folk att rensa, sortera, organisera och skapa effektiva system både för hemmet och på arbetsplatsen.
Boka tid för en kostnadsfri konsultation här >>
.