Har du varit på mellandagsrea eller Black Friday någon gång? Då vet du hur stressande det kan vara med för mycket folk på för liten yta. Lite så kan det kännas om du har begränsade utrymmen i ditt hem, men för mycket saker som ska trängas i det här utrymmet. Det blir lätt ”överbefolkat” med grejer, och du hittar inte bland alla saker som är inknökade. Det här kan lätt leda till stress och mental utmattning.
Ett rörigt hem leder lätt till ett rörigt sinne.
Om du inte vet var du har sakerna i ditt hem, finns risken att du blir utmattad bara av att tänka på att du ska leta fram barnets favoritleksak som ligger begravd i garderoben eller att du vet att det finns en tekanna någonstans längst inne i hörnskåpet.
Relaterad artikel: Därför har du ett stökigt hem: 7 problem och hur du löser dem
Därför ska vi i den här artikeln diskutera begränsade utrymmen och hur vi kan tänka omkring dessa. Du kommer att få en steg-för-steg-guide i hur du sätter igång med att skapa begränsade utrymmen för en kategori, och hur du håller ordningen när du väl har skapat den.
Steg 1: Bestäm utrymmets funktion och begränsning
En del utrymmen är designade för att rymma en speciell typ av saker, till exempel en garderob eller en bokhylla. Här är det lätt att bestämma vad som ska in och hur mycket plats du har till ditt förfogande. ”The space is the limit.”
Men hur är det med utrymmen som hallbyrån eller köksskåpen? När det gäller sådana här utrymmen rekommenderar jag att du tar dig en titt på var utrymmet är och vilken funktion du vill att det ska fylla. (Den funktion det fyller idag kanske inte är det mest praktiska alla gånger.) Vad är mest praktiskt att ha i hallbyrån? Det är lätt att saker som räkningar, solglasögon, hundbajspåsar och annat löst hamnar i en låda i hallen. Men ska de verkligen vara där?
Vad är mest praktiskt?
Om du tittar över var saker hamnar i ditt hem, kan du ofta se ett mönster. Det finns ofta en logik även om den inte alltid är särskilt genomtänkt. Ofta är det lättja och bekvämlighet som bestämmer logiken och var sakerna hamnar. Du har begränsade utrymmen, men för mycket saker som trängs eftersom det är bekvämt.
Ta fram papper och penna och gå igenom dina utrymmen i hemmet. Vad används de till idag, och vad vill du att de ska användas till? Behöver du ändra
Om du bestämmer att du har en hylla i köket för koppar t ex, sätt regeln att det är den här hyllan och inte mer som är utmätt för koppar. Om det kommer in fler koppar i hemmet, och de inte får plats på hyllan längre, är det dags att rensa.
Steg 2: Samla ihop alla saker inom en kategori
Samla ihop allt du har i ditt hem som skulle behöva förvaras i samma utrymme. Tänk kategorier.
Till exempel:
- kläder
- Böcker
- Leksaker
- Papper
- koppar och glas
- etc
Steg 3: Rensa!
Vad gör vi då när vi har mätt ut våra begränsade utrymmen men har för mycket saker som ska få plats? De flesta av oss vet nog vad vi ska göra, men förvånansvärt ofta löser vi problemet genom att stuva in så mycket saker som möjligt på ett begränsat utrymme och hoppas att man på något magiskt sätt ska få plats med alla grejerna i alla fall. Innerst inne vet vi att detta inte funkar. Men vi har inte plats någon annanstans.
När du har samlat ihop allt i en kategori, så ser du hur mycket plats en kategori tar. Du får också en ungefärlig bild av hur mycket du behöver rensa för att få plats i det utrymme du har utmätt för den här kategorin.
Rannsaka dig själv och fråga dig:
Behöver jag verkligen den här saken?
Vad behöver jag inte? Vad kan rensas ut?
Nu är det dags att rensa! Samla ihop saker som du kan tänka dig att skänka bort, och lägg dem i en särskild hög. Ska något kastas? Lägg dem direkt i en sopsäck.
Resten är sådant som du vill ha kvar.
Nu kan du se hur mycket plats dina saker egentligen tar. Det du har sparat och vill ha kvar är sådant som behöver få plats i det utmätta utrymmet. Får det inte plats, behöver du kanske göra ytterligare en rensning.
Steg 4: Organisera!
Nu är det dags att organisera. Sätt löst ihop ”kategorier inom kategorin”, t ex strumpor som ska vara i garderoben, eller bakgrejer som ska vara i skafferiet. Bestäm nu ytterligare ett utrymme i utrymmet, t ex en låda för strumporna. Du kan tänka att det övergripande utrymmet (t ex garderoben) är ett hus, och lådan i garderoben är ett av rummen i huset. Bestäm att det är den här lådan och inte mer som är utmätt för strumpor. Köper du fler strumpor och de inte får plats i lådan, är det dags att rensa.
Tänk på vad du använder mest
En sak som du kan tänka på när du ska mäta ut begränsade utrymmen, är att du tänker vad du använder mest. Det mesta går att mäta enligt 80/20-regeln, som säger att 80% av resultatet kommer från 20% av inputen.
Du kan alltså räkna med att du använder 20% av dina saker 80% av tiden. Bestick och koppar? Ganska ofta. Borrmaskin? Inte så ofta.
Gå igenom och lista vad det är du använder mest, och placera i den mån det går de här sakerna i en praktisk ordning enligt följande:
- Saker du använder varje dag: lättillgängligt och gärna i ögonhöjd om möjligt.
- Saker du använder mer sällan: Högt upp eller långt ner, alternativt förrådsutrymme.
- Saker som lätt ”hamnar” där de inte ska vara men som används ofta: försök minska steget från det oönskade nuläget till det önskade läget. Ett exempel: min familj hade svårt att hänga upp ytterkläderna i en garderob som vi har i hallen för det här ändamålet. Istället var det lättare och mer bekvämt att slänga jackor på en korgstol som vi har i hallen. Den var alltid överbelamrad med jackor. Lösningen var att skaffa en tamburmajor med krokar för ett antal jackor. Då blev steget inte så långt till att faktiskt hänga upp jackan man använder mest, och garderoben blev till förvaring av ytterkläder som inte används så frekvent.
Maximera förvaringsutrymmen
Om du har utmätt vissa utrymmen till förvaring, behöver du tänka tvärtemot. Till skillnad från garderoben eller kökssåpet som mår bra av lite luft och space, kan du med förvaring tänka ”Tetris” och försöka eliminera det jag kallar för ”dålig luft”, dvs outnyttjat utrymme. Förvaring behöver vara organiserat så du hittar det du söker när du behöver det, men det behöver ofta inte vara särskilt luftigt. Ofta kan du dubbla eller t o m tredubbla utrymmet genom att tänka igenom förvaringslösningar på ett smart sätt.
När du tänker förvaring kan du tänka vertikalt. Vad kan du förvara på utrymmen som du annars inte lägger märke till? Finns det luft som du inte utnyttjar?
Ett exempel på hur du kan dubbla utrymmet på en hylla i förrådet är att placera trälådor på hyllan med öppningen utåt. Du får på det viset ett ”extra hyllplan” och kan då ställa mindre lådor med grejer både inuti och ovanpå trälådorna.
Backar, lådor etc kan också packas ganska fulla för att eliminera ”dålig luft”.
Relaterad artikel: Bra och dålig luft
Upprätthåll ordningen
Bestäm en dag i veckan då du går igenom dina utmätta utrymmen. I början finns det risk för att lösa prylar smyger sig in där de inte ska vara av gammal vana, och du får ”prylklotter” överallt. Det kan ta en stund innan den nya ordningen blir en vana, men ge inte upp! Beteendeförändring tar tid. Ge även dina familjemedlemmar tid att anpassa sig till den nya ordningen.
Ett sätt att upprätthålla ordningen är att göra vad jag kallar en ”Sunday Reset”, där du varje vecka går igenom och ställer rätt det som inte är på sin plats.
Relaterad artikel: Sunday Reset (checklista)
Sammanfattning
Det är svårt att hålla ordning och få en överblick över vad man har när ett utrymme är alldeles för belamrat. Därför uppmuntrar jag dig att börja få ordning genom att bestämma och mäta ut ett begränsat utrymme för en viss kategori av saker.
Du får med det här systemet ett naturligt flöde i vad som får lov att komma in, och du ser tydligt när sakerna tar över utrymmet och det är dags att rensa.
Blir du överväldigad av bara tanken på att börja rensa?
Det är därför jag finns till din hjälp. Jag heter Theresa och är ordningskonsult. I mitt yrke hjälper jag både privatpersoner och företag med att rensa, sortera, organisera och skapa fungerande system för ordning och reda.
Om du vill kan du boka en kostnadsfri konsultation. Den tar ca 20 minuter, och du får då berätta om det område du behöver hjälp med. Jag kan efter det uppskatta tidsåtgång och ge en prisbild för projektet.
Jag är stolt medlem i SBPO, Svensk Branschförening för konsulter inom Produktivitet och Ordning.