Ett rörigt och oorganiserat hem är ett problem och orsak till både stress, irritation och bråk. Du kanske vill ha färre saker och ett ordnat hem. Men så fort du sätter igång känns det som en överväldigande och oöverstiglig uppgift att börja rensa. Var börjar man ens?
Med rätt strategier och mindset kan du övervinna de vanliga problem och utmaningar som många ställs inför när det kommer till att rensa och organisera i hemmet.
I den här artikeln utforskar vi några av de vanligaste orsakerna till stök, och du får praktiska lösningar, tips och tricks för att lösa problemet.
Problem 1: Utmattning och överväldigande
En av de vanligaste utmaningarna när det kommer till ett oorganiserat hem är att man känner sig utmattad bara av den volym av saker som man har runt omkring sig.
Om du har samlat på dig saker under en längre tid utan att rensa emellanåt, kan det vara svårt att ens sätta igång. Bara tanken på att sätta igång gör att du känner att du vill dra täcket över huvudet.
Lösning: Börja smått!
För att tackla känslan av utmattning och överväldigande, börja väldigt smått! Sätt ett mål att rensa strumplådan, linneskåpet eller en hylla i skafferiet. På det sättet ”stärker du musklerna” både när det kommer till att fatta beslut och att faktiskt våga släppa taget.
Problem 2: Sentimental anknytning till ägodelar
Många har känslomässig anknytning och minnen till sina saker, vilket så klart gör det svårare att rensa ut. Även om du inte längre har någon nytta av sakerna, kan det ändå vara svårt att släppa taget på grund av vad de betyder för dig känslomässigt. Tänk om du ångrar dig? Tänk om du inte minns mormor om du gör dig av med den där kaffeservisen?
Rädslan för att göra sig av med ett oersättligt föremål med affektionsvärde kan vara nog så förlamande för att inte sätta igång överhuvudtaget.
Lösning: Kategorisera föremål som har genuint sentimentalt värde för dig.
Om du vill kan du ställa dig frågan som Marie Kondo har missionerat över världen: ”DOES THIS SPARK JOY?”
Det kan vara svårt att skilja på sådant som skänker genuint värde och sådant som du bara inte kan slänga eftersom du har fått det i present, du har inte använt det ännu osv. Om du har en stor samling av liknande sentimentala föremål, överväg att spara en liten del av samlingen och släpp taget om resten.
Saker som du kanske har sparat i decennier bara för att kan också vara svåra att släppa taget om. Vi förändras över tid, och det gör även våra värderingar och inställning till saker. Någon gång har prylen fyllt ett syfte, annars skulle du inte ha den i din ägo. Fråga dig om föremålet fyller någon funktion för dig och din nuvarande livsstil idag.
Acceptera tanken att minnen finns inom dig, och sitter inte fast i ett fysiskt föremål.
Problem 3: Beslutsångest
Det kan också vara överväldigande att fatta så många beslut som krävs när man rensar. Varje ägodel ska ju inspekteras, och du ska fatta ett beslut om varenda pinal.
Att fatta beslut om vad du ska spara och vad du ska avyttra kan vara nog för att man avbryter även om man faktiskt vill rensa. Många drabbas av förlamande skräck inför tanken att av misstag avyttra något som inte går att ersätta (se punkten ovan)
Lösning: Förenkla beslutsfattandet
När du börjar rensa, se till att du börjar med något som inte har något sentimentalt värde för dig. Det kan underlätta enormt och bygga upp dina ”beslutsfattarmuskler” inför svårare beslut längre fram.
Ställ dig frågor som: Använder jag föremålet regelbundet? Fyller föremålet ett specifikt syfte i mitt liv? Kan föremålet användas eller återbrukas på något annat sätt? Kan det doneras till någon som skulle ha större glädje av det?
Genom att du fokuserar på föremålets funktionalitet kan du fatta mer objektiva beslut.
Problem 4: Bristande kunskap i organisering, strategier & system
Många känner att de saknar kunskap och strategier i hur man både rensar och organiserar. Man har inte heller några tydliga system som kan hjälpa en att hålla det snyggt och prydligt ifall man väl rensar. Utan tydliga och ordentliga system som fungerar logiskt för dig blir det ofta lika stökigt igen efter en kort tid.
Många känner också att de saknar den nödvändiga kunskap som de behöver för att sätta igång med att rensa och organisera. Det kan vara till exempel kunskaper i hur man kategoriserar, hur man bäst förvarar sina saker eller hur man sätter upp rutiner för att upprätthålla ett prydligt hem.
Lösning: Utbilda dig själv!
Utöka din kunskap och lär dig effektiva strategier för rensning. Läs böcker, bloggar eller titta på videor från experter inom området. En början är ju att läsa den här bloggen 😉
Lär dig om och hitta effektiva organiseringssystem som funkar för dig! Det är avgörande för att du ska kunna hålla hemmet organiserat och prydligt när du väl har rensat. Kategorisera föremål i grupper som känns logiska för dig. Använd förvaringslösningar som passar ditt utrymme och sätt etiketter på behållare för att lättare hitta.
Sätt dig in i olika tillvägagångssätt och hitta det som passar dig bäst. Med kunskap i ryggen kommer du känna dig mer självsäker och rustad för att hantera alla utmaningar som kan komma i vägen för din rensning.
Investera i förvaringslösningar som fungerar för dig, som lådor, hyllor och organisatörer för lådor. Utvärdera och justera dina system regelbundet. Se om det finns några ännu bättre lösningar.
Problem 5: Prokrastinering och brist på motivation
En av de vanligaste orsakerna till att man inte rensar regelbundet är att man har svårt att etablera effektiva rutiner för att både rensa och organisera. Man prokrastinerar och skjuter upp på grund av att man blir överväldigad.
Om du känner att du prokrastinerar och gör annat så fort du vill börja rensa, kan det ligga andra orsaker i botten, som i värsta fall kan medföra psykisk ohälsa och depression. Och så är en negativ spiral igång.
Lösning: Små uppgifter i taget
Bryt ned processen i små, nåbara uppgifter och fira dina framsteg längs vägen. Överväg att engagera en s.k. ansvarspartner, t ex en vän eller familjemedlem som du får rapportera dina framsteg till. Se till att ansvarspartnern är genuint stöttande och uppmuntrar även små vinster.
Om du vill kan du även gå med i en grupp med andra som vill rensa och organisera. Facebook och andra sociala medier är ett bra sätt att börja. Ni kan ge varandra stöd och uppmuntran, och dela med er av glädje och framsteg på vägen.
Problem 6: Begränsat utrymme för förvaring
Många bor på ett begränsat utrymme, och den lilla plats man har för förvaring räcker inte till. Om du känner att du inte har tillräckligt med förvaringsutrymmen för att förvara det du vill spara men inte vill ha synligt, kan det leda till att hemmet ganska snabbt blir rörigt.
Relaterad artikel: Bra och dålig luft
Lösning: Maximera förvaringsutrymmet
Om du har begränsat med förvaringsutrymme, var kreativ och hitta bra förvaringslösningar. Använd dig av vertikalt utrymme med hyllor eller väggmonterade organisatörer. Investera i möbler med inbyggda förvaringsmöjligheter. Prioritera de föremål du verkligen behöver och hitta innovativa sätt att förvara dem på ett effektivt sätt.
Problem 7: Tidsbrist
Ett hektiskt liv med barn, jobb, intressen och vänner kräver sin tid. Vem har tid att tänka på att organisera? Det kan räcka med att du ser din fullbokade kalender för att säga hejdå till allt vad organisering heter. När skulle du klämma in tid för att rensa? Man vill ju hinna umgås med sin familj någon gång också, eller hur?
Att sätta upp tid för att rensa verkar som ett omöjligt projekt, och att dessutom försöka få med familjen verkar ännu mer omöjligt.
När man har lite tid till sitt förfogande, kan det också kännas som att rensning inte är det första man prioriterar. Det finns ju viktigare saker i livet än att flytta runt sina saker, eller hur?
Lösning: Planera tid för att rensa (och prioritera det)
Sätt upp tid i kalendern för att faktiskt ta tag i rensningen. Du behöver inte rensa och organisera hela huset för att det ska räknas. Även korta, fokuserade rensningsperioder kan göra stor skillnad! Sätt upp en halvtimme när du ändå skulle ha scrollat på sociala medier eller glo på tv, och rensa en hylla i bokhyllan, en låda i barnens garderob eller en av kökslådorna.
Sammanfattning
Även om det kan kännas som en överväldigande utmaning till en början är det ett högst uppnåeligt mål att få ett snyggt och prydligt hem. Genom att börja smått, hantera din tid på ett effektivt sätt, hantera känslomässiga band till dina saker, förenkla beslutsfattande, skapa effektiva system, skapa strategier för att hålla motivationen uppe, utbilda dig själv och optimera förvaringsutrymmet kommer du att vara utrustad på vägen mot att tackla stöket och njuta av ett mer organiserat och fridfullt hem.
Kom ihåg att resan mot ett organiserat hem är unik för varje individ. Ha tålamod med dig själv, fira varenda litet framsteg och njut av de positiva förändringar som rensning kan föra till ditt liv.
Orkar du ändå inte sätta igång?
Jag heter Theresa och jag är ordningskonsult. Jag hjälper människor att rensa, sortera och organisera i hemmet och på arbetsplatsen.
Om du vill kan du boka en konsultation där du får berätta vad du behöver mest akut hjälp med, och vi kan se om vi är en bra match för varandra. Jag ger dig då ett kostnads- och tidsestimat för ditt projekt.
Boka en kostnadsfri konsultation här >>
.