Drömmer du om att jobba som ordningskonsult? Att hjälpa människor att skapa ordning är en givande sysselsättning. Men för att lyckas med ditt uppdrag behöver du rätt verktyg och hjälpmedel.
Beroende på vad du har specialiserat dig i för område, kan listan variera. Ett är säkert: de första gångerna du är ute hos kund kommer du att utbrista för dig själv: ”varför har jag inte tänkt på att ta med mig…?”
För att du ska komma igång så snart som möjligt, kommer du i dagens artikel få en lista på saker som kan vara bra att ha när du är ute på uppdrag. Ta det som fungerar för dig, och skruva till listan efter eget behov!
Ett varningens finger: Håll ordning på din egen väska!
Det behöver väl inte sägas men jag säger det ändå: Håll din egen väska 100% organiserad! I början kan det vara svårt att hitta alla grejer du har med dig, från etiketter till mattkniv eller tejprullar. Det blir många småpryttlar som lätt kommer bort om man inte har 100% ordning.
Innan du känner din väska utan och innan, gå igenom den med jämna mellanrum, så du utan att behöva titta vet exakt i vilka fack du har alla grejer. Det säger sig självt att du även genast utstrålar ett mycket proffsigare intryck om du kommer till kunden med en ordnad väska, färdig för uppdrag!
Väskan:
Det finns en massa lösningar på väskor som fyller de behov som du har som ordningskonsult. Välj det som passar dig och ditt specialområde bäst.
Det är dock viktigt att väskan har många fack, så att du kan organisera och lätt hitta det du behöver. Du vill inte stå och gräva efter något! Kunden har ju anlitat dig för att du kan hålla ordning!
Använd din fantasi när det kommer till väskor. Exempel på väskor kan vara: skötväskor, blöjväskor, fiskelådor, verktygslådor, egenhändigt skräddarsydd väska etc. Det är bara din fantasi och dina behov som bestämmer vilken slags väska som passar bäst för dig!
Pennor och markers:
Funkar till allt från att märka lådor, mappar och skriva på etiketter. Det är alltid även bra att ha penna och papper på dig ifall du behöver anteckna något.
Formulär och kontrakt:
Om du har haft en inledande konsultation och använder någon typ av formulär, har du med dig det ifall det skulle uppstå några frågor under arbetet. Kunden kan även vilja lägga till önskemål, ni kan komma överens om en ytterligare session osv. Då är det bra att i förväg ha tänkt igenom frågor som kan komma upp, så du lätt kan hjälpa kunden vidare.
Om du har ett kontrakt med kunden kan det vara en idé att ha med en kopia av det, så du kan styrka vad ni har kommit överens om.
Plastfickor:
Funkar till allt från att sortera kvitton till att samla ihop lösa papper.
Etiketter:
Perfekt för att tydligt märka behållare, hyllkanter, burkar etc. för att snabbt identifiera vad som finns i varje låda eller på varje hylla.
Det finns även så kallade label makers som skriver ut vackra etiketter. Det är snyggt men inte ett måste. Farmors syltburksetiketter funkar precis lika bra.
Morakniv:
Bra att ha till alltiallo-uppgifter som att skrapa bort smuts eller skära upp en plastpåse vid behov.
Mattkniv:
Oumbärligt verktyg som du kan ha till hands / i bakfickan hela tiden till alla möjliga små uppgifter.
Rakbladskniv:
För att skrapa bort färg och smutsfläckar.
Knivslip:
Om du har en kniv kan det vara bra att ha ett litet bryne i väskan, så du kan slipa kniven vid behov.
Gaffatejp (silvertejp):
Din bästa vän när du behöver tillfälliga lösningar för att fästa ihop saker, hänga upp, märka.
Eltejp i olika färger:
Kan vara bra att ha om du behöver märka ut säckar som inte får blandas ihop. Ett exempel är om du använder svarta plastsäckar till att sortera ut kläder som ska slängas / sparas / doneras. Bestäm en färg för varje och förslut med den aktuella färgen på en gång så du inte råkar slänga vinterkläderna som ska upp på vinden.
Maskeringstejp:
Funkar att både försluta saker och temporärt markera var saker ska vara innan du skriver den slutgiltiga etiketten.
Plastpåsar:
Små fryspåsar, avfallspåsar och svarta plastsäckar fyller alla olika syften. Fryspåsar för att organisera småprylar och avfallspåsar för att kasta saker som inte längre behövs. Du kan snabbt sortera ut och skapa utrymme för det som ska sparas.
Svarta stora plastsäckar är till stor hjälp om du t ex behöver sortera ut en mängd kläder som ska till second hand.
Mätverktyg:
Tumstock, måttband och linjal är bra att ha när du organiserar utrymmen och ska mäta ut var möbler ska stå. De hjälper dig att säkerställa att allt passar perfekt och ser snyggt ut.
Ficklampa:
Ibland måste du komma åt svårtillgängliga områden eller mörka skåp. En bra ficklampa kommer att vara din bästa vän när du behöver extra belysning.
Fickkniv / Schweizisk armékniv:
Använd till allt möjligt som att öppna kartonger, montera möbler skruva i lösa skruvar och utföra andra små uppgifter som kan dyka upp under arbetet.
Anteckningsblock och penna:
Det är viktigt att hålla reda på klientens önskemål, mål och planer. Ett skrivblock och pennor hjälper dig att göra noggranna anteckningar och säkerställa att du levererar det dina kunder önskar.
Organiseringshjälpmedel:
Förvaringslådor, korgar, hyllsystem, stänger, krokar etc är nyckeln till att skapa ordning och reda i olika utrymmen.
Batterier och laddare:
Om du har med dig elektroniska apparater och verktyg (etikettmaskin, skruvdragare etc) kan du behöva säkerställa att de alltid är redo att användas.
Verktygssats:
Skruvmejslar, hammare, tänger och andra grundläggande verktyg är viktiga för att montera och demontera möbler och hyllor.
Möbeltassar:
Ta med några möbeltassar och applicera dem vid behov.
Klädnypor:
Inte bara användbara för att hänga upp tvätt som ska torka! Om du är ensam på uppdrag och behöver hjälp med att vika ihop stora saker som t ex en tältduk eller presenningar, kan det vara till stor hjälp att kunna klämma ihop hörnen!
Små kartongbitar:
När du har uppdrag som innefattar hobbyrum eller ateljéer, kan det vara bra att vara utrustad med små kartongbitar. De är förvånansvärt användbara verktyg att använda till att vira allt från broderigarn, band, paketsnöre etc. samt att separera utrymmet i en liten behållare.
Påsförslutare:
Funkar både till att försluta påsar och samla ihop garn, snörstumpar etc.
Buntband:
Bra att ha för att bunta ihop sådant som ska förvaras en längre tid.
Galgar:
Efter konsultation med kund kan ni komma överens om att byta upp galgarna i garderoben. Jag rekommenderar dock att man konsulterar med kunden om alla eventuella extra inköp, så att kunden är införstådd med den extra kostnaden.
Mappar (manila folders):
Pappersmappar är bra att ha till hands för allehanda papper som behöver organiseras, från hämtmenyer till räkningar.
Rengöringsartiklar:
Dammtrasor, rengöringsspray, sopborstar och sopsäckar för att hålla arbetsområden rena. Jag har även alltid med mig ett paket baby wipes för att torka ur skafferier, toalettskåp och andra ytor som lätt blivit ingrodda.
Personlig skyddsutrustning:
Arbetshandskar, knäskydd, munskydd, handsprit etc. Det kan även vara en idé att packa ner några plåster, gasbinda och en pincett ifall du får flisor etc.
Gummisnoddar:
Funkar till allt möjligt som behöver buntas ihop!
Kamera:
För att dokumentera arbete före och efter, vilket kan vara användbart för att visa framsteg för kunder och för att före och efter bilder.
Mobiltelefon och/eller surfplatta:
För att använda organisatoriska appar, schemaläggningsverktyg och kommunikation med kunder.
Kalender eller planeringsverktyg:
För att schemalägga möten med kunder, deadlines och projekt.
Post-it-lappar:
Funkar bra när du temporärt ska märka upp sorterade föremål, kartonger, behållare etc som ska etiketteras senare. De kan även komma till pass om du behöver gå igenom pappershögar etc.
Checklista:
I början kan det vara bra om du har en lista över uppgifter som du ska utföra för varje projekt. På det sättet kan du försäkra dig om att du inte glömmer något viktigt.
Förslutningsmaterial:
Kardborreband, dubbelhäftande tejp och andra material för att säkra kablar och sladdar.
Personlig skyddsutrustning:
Beroende på arbetssituationen kan det vara nödvändigt med skyddsutrustning som skyddsglasögon, munskydd, hörselskydd etc. Ett par gummihandskar är alltid bra att ha med sig, liksom ett par knäskydd! Det kan bli många timmar sittande på knä när man sorterar.
Kolla vilka verktyg du verkligen behöver
Den här listan på verktyg är ganska massiv, och du behöver oftast långt från allt på listan.
Men jag hoppas ändå att du med den här listan har fått en uppsättning verktyg och hjälpmedel som du kan utgå från som ordningskonsult.
Beroende på vilket område du specialiserar dig inom och kundens behov kan du behöva komplettera din verktygslåda med tiden. Se till att ha en penna och papper i väskan, så kan du skriva upp när det är något du inser att du hade behövt! För mig var det klädnypor som jag aldrig hade kunnat drömma om att en ordningskonsult skulle behöva. Med tiden kommer du att hitta dina egna specialverktyg som du inte vill vara utan!
Jag heter Theresa och är ordningskonsult ansluten till branschföreningen SBPO, som är en branschförening för ordningskonsulter. Vill du starta eget som ordningskonsult? Skicka in din medlemsansökan redan idag!