Känner du att vardagspusslet är lite väl tufft att lägga ibland, är du inte ensam. Vi är många som tampas med gympapåsar, hämtningar och lämningar. Däremellan ska man få plats med att umgås med vänner och kanske även en date eller två. Då kanske inte organisering eller rensning av garaget är det första du kommer att tänka på när du får en stund över. Det är då en ordningskonsult kan rycka in. Vi är utrustade med färdigheter och expertis för att hjälpa dig att komma tillrätta med kaoset.
I den här artikeln går vi igenom vad en ordningskonsult är och vad det innebär att anlita en ordningskonsult. Vi ska titta på vad vi gör i ditt hem och vad du kan tjäna på att anlita en ordningskonsult för att komma tillrätta med stöket.
Vad är en ordningskonsult?
Kort sagt är en ordningskonsult en person som är specialiserad på att optimera ett utrymme för bästa förvaring eller funktion. Ett förenklat sätt att se på vad vi gör är att vi jobbar med det fysiska utrymmet. Vi är tränade på att lösa problem som är behäftade med för mycket saker på för liten yta, och kan hjälpa till att effektivisera rensningsprocessen för dig som vill lätta på bördan av för mycket saker.
Olika specialområden för en ordningskonsult
Många ordningskonsulter har specialiserat sig på ett område, och erbjuder därför expertis inom just det här området. Till exempel finns det ordningskonsulter som har specialiserat sig på allt från minimalism, garderobslösningar, skafferi & mat, tidsoptimering och schemaläggning, digital ordning, att hjälpa människor med NPF att få struktur och rutin i vardagen till hoarding och samlarsyndrom.
Det jag dock är övertygad om att alla ordningskonsulter har gemensamt är att vi har ett tränat öga för att avgöra ett utrymmes funktionalitet och kapacitet. Men ofta är det mer än bara det fysiska utrymmet. Som ordningskonsult behöver man också vara beredd på att ta emot och erbjuda en trygg plats för mycket psykologiskt som kommer upp genom rensningsprocessen.
Det här kan du förvänta dig när du anlitar en ordningskonsult
Fördelarna är många. Förutom att du får ett prydligt hem, kan du även räkna med att få ett system på plats för att hjälpa dig att upprätthålla ordningen framöver.
Du kan också förvänta dig att du blir av med stress när du äntligen har en plats för allt. Många känner även att de får en känsla av att de kan ”andas igen” och att en börda har lättat från axlarna. Känslan av att äntligen ta tag i en gammal ”surdeg” är obeskrivlig när det väl är gjort.
Tidsåtgång
Ofta tar det inte heller så lång tid som man tror. Om du inte är van att rensa och organisera, drar du dig för att ens tänka på det pga den tid du tänker dig att ett sådant projekt kommer ta i anspråk. Det här med tid är verkligen någonting relativt. En ordningskonsult är tränad i att snabbt avgöra var man ska börja för att det ska bli så tidseffektivt som möjligt. Därför kan du räkna med att du sparar massor av tid om du låter en ordningskonsult göra jobbet. Tid du kan lägga på annat.
Men du behöver ju vara med under rensningsprocessen, och avgöra vad som ska sparas och vad som ska avyttras. Efter det kan du låta ordningskonsulten organisera det du har kvar, medan du gör annat.
Organiseringsprocessen
När du anlitar en ordningskonsult brukar du vanligtvis få börja med en initial konsultation. Under konsultationen berättar du vad du vill ha hjälp med och vilka områden du upplever som mest problematiska. Du får även berätta om du har några särskilda önskemål med projektet, vilken tid vi har på oss för att färdigställa projektet och om du har någon deadline. Under konsultationen identifierar ordningskonsulten en arbetsprocess och estimerar också tidsåtgång för projektet.
Om ni kommer överens om att arbeta tillsammans, går ordningskonsulten vidare med att utforma en plan för projektet med förslag på antal sessioner, estimat för tidsåtgång och ungefärlig prisbild.
Sedan är det dags för själva uppdraget. Du kan räkna med att det kan ta ca 1-3 sessioner om 3 timmar att rensa, sortera och organisera sakerna i ett rum (beroende på hur mycket saker du har naturligtvis). Det är också olika från rum till rum: en del rum går snabbare än andra.
Vanliga missuppfattningar
Yrket ordningskonsult är fortfarande ganska nytt i Sverige och många vet inte riktigt vad man kan förvänta sig.
En vanlig missuppfattning att det är en lyx att ta in en ordningskonsult för att ”piffa till” i hemmet. Det innebär naturligtvis en kostnad att anlita en ordningskonsult. Den kostnaden får du dock igen flerfaldigt när du överväger kostnaderna det innebär att ha oordning i hemmet.
Att investera i en ordningskonsult är att investera i din egen psykiska hälsa och välbefinnande.
Relaterad artikel: Kostnader du betalar för att ha ett rörigt hem
Många har hakat på trenden med ”döstädning”, dvs att se över hemmet och rensa på äldre dar. En oro som många anhöriga till äldre kan ha är att det kommer in en främmande människa hemma hos ens gamla mamma och börjar rota runt bland hennes saker. Kommer de att slänga gamla ovärderliga minnen? Vi kan försäkra dig om att vi ordningskonsulter inte slänger en pinal om vi inte har fått tillåtelse till det.
En annan missuppfattning kan vara att man bara behöver anlita en ordningskonsult om man lider av hoardningproblem eller samlarsyndrom. Så är inte fallet. Du kanske bara vill få ordning på din garderob en gång för alla. Eller också vill du skapa ett system så du lätt hittar bakgrejerna i skafferiet. Då kan det räcka med ett par timmar med en ordningskonsult som kommer och hjälper dig med mindre projekt.
Hur hittar du rätt ordningskonsult för dig?
Som sagt är det fortfarande ganska ovanligt med ordningskonsulter i Sverige. SBPO är ett bra ställe att börja. De är en branschförening som hjälper dig att hitta rätt konsult där du bor. SBPO finns även till för dig som är eller funderar på att börja arbeta som ordningskonsult.
Se till att få ett första initialt möte. Boka en konsultation så att ni båda får känna om ni är rätt för varandra. Du behöver veta att konsulten förstår dina behov, och konsulten kan i sin tur avgöra om ditt projekt är rätt för dem eller om de kan hänvisa dig vidare till någon av sina kollegor.
Var börjar jag om jag vill anlita en ordningskonsult?
Mitt förslag är att du tittar på SBPOs hemsida och letar rätt på en konsult där.
Du hittar SBPOs anslutna ordningskonsulter här >>
Conclusion
Ett rensningsprojekt med en ordningskonsult kan vara mer transformativt än man kan tro. Det är inte bara saker. Du känner att du får koll på tillvaron, en högre livskvalitet och att du äntligen kan andas och känna ett lugn i själen när allt är på sin plats.
Jag heter Theresa och jag hjälper privatpersoner och företag att rensa, sortera, organisera och skapa system som underlättar till att upprätthålla ordningen.
Om du vill kan du boka en kostnadsfri konsultation med mig (ca 30 minuter) där du får berätta vad du behöver mest akut hjälp med.
Du bokar din konsultation här >>