Ju äldre man blir desto mer saker har man samlat på sig. Ett helt liv med saker av affektionsvärde kan finnas undanstoppat i kartonger på vinden, i byrålådorna och i vitrinskåpet. I värsta fall kan det vara horder av saker som utgör en hälsorisk. Kartonger kan vara staplade på varandra och riskera att ramla ner, och man kan snava över saker som ligger på golvet etc.
För att få hjälp med att rensa och organisera sitt hem kan man som äldre behöva hjälp på traven.
Om du är anhörig till en äldre person som behöver rensa bland sina saker vill du säkerligen hjälpa. Kanske du känner att det är tryggast om du själv kan hjälpa din anhöriga med städningen och rensningen. Men själv kan du varken hitta tiden eller orken, vilket gör att det inte blir av.
Du kan kanske även känna en olust kring att anlita en ordningskonsult. Det är ju ändå en främmande människa som rotar bland din gamla mammas minnen.
Oavsett om din äldre anhöriga klarar sig själv eller ska flytta till ett äldreboende, kan det vara nödvändigt med en downsizing.
En professionell ordningskonsult kan vara en värdefull resurs när man ska downsiza på äldre dar.
För att lugna dig som anhörig har jag nedan sammanställt en lista på vad vi gör som ordningskonsulter, och hur vi kan hjälpa dig och din familj.
Fokus på individens behov:
Ordningskonsulter har strategier och erfarenhet av att skapa lösningar som är anpassade efter varje individ. Processen handlar om att skapa ett mer funktionellt och anpassat boende för den äldre personen, med respekt för individuell önskemål och behov.
Vi upptäcker också riskzoner och åtgärdar sådant som kan bli en hälsorisk. Om en äldre person snubblar över något eller om något riskerar att rasa, är det viktigt att åtgärda det omedelbart. För en ordningskonsult går det ganska snabbt och effektivt att undanröja de värsta hälsoriskerna, eftersom vi vet var vi ska titta.
Trygg och strukturerad process:
Ordningskonsulter går ofta noggrant igenom varje steg med den äldre personen. Vi arbeta strukturerat och metodiskt. Vårt arbete går ut på att minimera stress, reducera hälsorisker och skapa trygghet.
Involvering och kommunikation:
Som anhörig kan du kanske känner dig utanför om din äldre anhöriga väljer att prata med en främmande människa om de minnen är förknippade med föremålen.
Du som anhörig till äldre personer som behöver rensa är oftast välkommen att delta i processen och kommunicera öppet med ordningskonsulten. Det här gör det möjligt för dig att känna dig delaktig och ge input.
Minnen och emotionella kopplingar:
Anhöriga kan vara rädda att processen kommer leda till att den äldre personen förlorar viktiga minnen och kopplingar till personliga föremål.
Vi är väl medvetna om att saker har stort affektionsvärde och vi behandlar personliga minnen och föremål med den största respekt.
Oönskad förändring:
Du kan vara orolig för att den äldre personen inte kommer att trivas eller känna sig hemma efter att hemmet har blivit rensat. Vi ser alltid till att kommunicera ordentligt, och frågar under den inledande konsultationen vad man vill ha hjälp med. på det viset kan vi utröna vilka system eller strategier som skulle kunna underlätta för den äldres livssituation.
Känsla av intrång:
Anhöriga kan känna oro för att ordningskonsulten kan verka påträngande och att processen kan upplevas inkräktande på den äldre personens privatliv.
Brist på förståelse för individuella behov:
Många känner sig oroliga över att ordningskonsulten inte kommer att förstå den äldre personens specifika behov.
Förlust av självständighet:
Rädsla för att den äldre personen kommer att uppleva processen som en inskränkning av deras självständighet och kontroll över sitt eget liv.
Ekonomisk oro:
Som anhörig kan du vara bekymrad över kostnaderna för att anlita en ordningskonsult och hur det påverkar den äldre personens ekonomi.
Kommunikationsproblem:
Som anhörig till äldre kan man känna en oro för att det kan uppstå missförstånd eller bristande kommunikation mellan den äldre personen, anhöriga och ordningskonsulten. Som ordningskonsult ser jag alltid till att hålla en så klar kommunikation som möjligt för att undvika missförstånd.
Bristande respekt för personliga önskemål:
Många kan ha en rädsla för att ordningskonsulten inte kommer att ta hänsyn till den äldre personens önskemål. Vi är vana vid frågor och oro som kan komma upp, och kundens önskemål är alltid högt upp på vår prioriteringslista.
Rädsla för att den anhöriga ska bli lurad:
Yrket och yrkesgruppen ordningskonsult är ganska nytt i Sverige, och alla vet inte vad det innebär att anlita en ordningskonsult. Vi förklarar mer än gärna hur vi har planerat arbetet och vilken tid det kommer att ta i anspråk. Prata igenom om du känner oro och kommunicera tydligt hur du känner.
Som ordningskonsult vill jag skapa en så trygg miljö som möjligt när jag besöker ett hem. Vi vet att vårt besök kan vara behäftat med orosmoment, särskilt för anhöriga till äldre.
Vad du kan förvänta dig vid besök av ordningskonsult
Dokumentera minnen:
Vi kan hjälpa till med att skapa en minnesbox eller fotoalbum etc, så att viktiga minnen och emotionella kopplingar bevaras och förvaras på ett bra sätt.
Personligt anpassad organisering:
Vi gör alltid initialt en utvärdering och ställer frågor för att vi ska förstå kunden på bästa sätt. När det gäller äldre personer som behöver hjälp med ordningen strävar vi alltid efter att skapa ett organiserat hem som är anpassat efter den äldre personens individuella behov och rutiner.
Förhandsdiskussioner:
Föreslå att organisatören håller förhandsdiskussioner med både den äldre personen och anhöriga för att klargöra förväntningar och undanröja oro. Vi involverar gärna dig som anhörig i processen och beslutsfattandet, så att du kan känna dig delaktig och trygg.
Stegvis organisering:
Att rensa och organisera sitt hem kan vara utmattande för vem som helst. När man är äldre behöver man få vila mellan varven, och sessionerna kan behöva bli kortare. Det är inte heller säkert att man orkar hjälpa till i rensningsarbetet i samma utsträckning som en ung person skulle kunna göra. Om vi märker att vårt besök blir utmattande, delar vi upp processen i mindre steg för att minska stressen. På det viset kan den äldre personen anpassa sig gradvis till förändringarna.
Budgetmedvetenhet:
Om ekonomin är en oro, kan många ordningskonsulter presentera olika prisalternativ och hitta lösningar som passar den äldre personens budget.
Kommunikationsprotokoll: Många ordningskonsulter har protokoll för att underlätta för alla att komma ihåg vad som har blivit överenskommet. På det viset kan man gå tillbaka och kan lösa eventuella missförstånd eller bekymmer snabbt och effektivt.
Respektfull hantering av föremål:
”Kommer du att kasta ut alla mina saker?!” är en fråga som många ordningskonsulter kan få höra. Mest på skämt kanske, men det gömmer sig en oro bakom skämtet.
Vi hanterar naturligtvis varje föremål med respekt och omsorg, och vi förstår vikten av att bevara personliga ägodelar.
Även om vi är där för att hjälpa kunden att rensa ut saker som de inte längre behöver, kommer vi aldrig att rensa ut något mot någons vilja.
När det kommer till äldre kan viljan att släppa taget står i konflikt med viljan att bevara minnet som är förknippat med föremålet.
En ordningskonsult har en rad strategier för att dokumentera och bevara minnen. En del ordningskonsulter erbjuder även hjälp med att fotodokumentera saker som rensas ut. Vi kan även arrangera de värdefulla föremålen. På det viset är de inte i vägen i vardagen men kan ändå finnas med.
Har du eller någon du känner behov av en ordningskonsult?
SBPO har ordningskonsulter över hela landet och du hittar din konsult här >>
Jag heter Theresa och jag är ordningskonsult. Bland mina tjänster hittar du s.k. ”döstädning”, dvs att jag hjälper äldre att rensa och organisera sina saker. Det kan handla om att man behöver flytta till ett mindre boende. Eller så har hemmet har blivit belamrat och innebär en hälsorisk. Oavsett om du själv är äldre eller om du är anhörig till äldre som behöver hjälp med att rensa, kan du vända dig till mig för en kostnadsfri konsultation.
Du bokar din kostnadsfria konsultation här>>