Beslutströtthet, eller decision fatigue som det heter på engelska, är ett fenomen som drabbar många av oss. Det leder till stress och i värsta fall utbrändhet. Men vad är det och vad har det med organisering att göra? Det ska vi ta reda på idag.
Vi har för många val
Idag har vi ett överflöd av saker, information och evenemang som pockar på uppmärksamheten. Hela tiden. Vi får inte möjligheten att varva ner om vi inte aktivt tar oss den möjligheten.
Forskning visar att en anledning till beslutströtthet är att vi har för många va. Om man plockar bort val och bara har ett par saker att välja mellan, så löper man inte lika stor risk att drabbas av beslutströtthet.
Risken finns att vi blir överväldigade och istället inte fattar något beslut alls.
Sentimentala beslut om ägodelar kan göra dig trött.
Som ordningskonsult får jag ofta bevittna smärtan som det innebär att fatta ett tufft beslut om ägodelar. Kanske man har bestämt sig för att äntligen göra en ordentlig rensning. Men även om man vill kan det vara tufft att stöta på den där ägodelen som man vet att man borde göra sig av med men bara inte kan skiljas från.
Som minimalist förespråkar jag att plocka bort så många val som möjligt för att därmed minimera antalet beslut du behöver ta
1. Minimera garderoben för att minimera beslutströtthet
Många högt uppsatta beslutsfattare minimerar medvetet de små ovidkommande beslutsmomenten för att ha mer energi åt att fatta de viktigare besluten. Minimera garderoben till det mest essentiella. Då har du inte valmöjligheten att stå där och än en gång utbrista: ”jag har ingenting att ha på mig!”
2. Rangordna dina beslut
Rangordna besluten utifrån hur viktiga de är för att kunna eliminera framtida beslut. Om du fattar ett beslut som innebär att du slipper fatta framtida beslut så har du sparat mycket av din dyrbara tid och energi (och kanske pengar)
3. Halveringsprincipen av ett beslut
Det här hänger ihop med den förra punkten. Tänk på hur lång ”halveringstiden” av ett beslut tar, dvs hur lång tid det tar innan du behöver fatta samma beslut igen. Ju längre halveringstid desto bättre.
Ett exempel på en kort halveringstid är att behöva fatta beslutet vad man ska äta till middag. Förläng halveringstiden genom att bestämma en gång för alla att du alltid äter soppa och pannkakor på torsdagar. Då behöver du aldrig mer fatta beslutet om torsdagarnas middag och riskera att utmatta hjärnan med det här ovidkommande beslutet.
Ett exempel på en lång halveringstid av ett beslut är att bestämma sig för att ha flera uppsättningar av exakt likadana kläder och därför aldrig behöva fatta beslutet vad man ska ha på sig. Tråkigt? Kanske, men det är väldigt effektivt om man vill spara på sin dyrbara hjärnkapacitet till viktigare beslut.
4. Eisenhower matrix för att fatta rätt beslut om uppgifter och inte drabbas av beslutströtthet lika lätt
Du kan använda en s.k. Eisenhower matrix för att hjälpa dig att fatta rätt beslut utifrån hur angelägen / brådskande en uppgift. Matrisen Väg in vad som egentligen är viktigt, och lägg inte tid och energi på att fatta oviktiga och icke brådskande beslut.
Bästa sättet att tackla beslutströtthet är att rensa bland prylarna.
Jag är ordningskonsult och hjälper dagligen människor att rensa bland sina prylar. Det jag ser om och om igen är att ju färre prylar man har, desto färre onödiga beslut behöver man ta varje dag. Det här leder till att man inte lika ofta känner beslutsångest och beslutströtthet.
Boka en kostnadsfri konsultation här så vi kan se hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt.
Läs mer om beslutströtthet:
Wikipedia om beslutströtthet (engelska)
Här skriver jag om hur du kan göra för att tänka ”less, but better” (minimalism)