Nu är det dags för skolstart och vad är bättre än att från början ställa iordning en ordentlig och organiserad plats för läxläsning? Om man har etablerat vanan att hålla ordning redan från början blir man av med många hinder längs vägen; hinder som inte behöver finnas överhuvudtaget.
En organiserad plats kombinerad med en strukturerad inställning till skolarbetet och läxorna leder till bättre fokus, reducerar stress och hjälper även till att få barnen att få en mer positiv attityd till skolarbetet.
I den här artikeln har jag samlat några tips på hur du som förälder kan skapa en lugn och fridfull plats för dina barn att göra läxorna på.
Dedikera en särskild plats för läxläsning
En av de viktigaste sakerna när man hjälper sina barn att hålla ordning är att sätta upp en plats speciellt dedikerad för läxläsning. Gå igenom med barnet var det ”känns bäst” att sitta. Barn brukar ha en intuitiv känsla för var de vill vara, så utgå därifrån i mesta möjliga mån. Platsen kan t ex vara ett hörn i rummet.
Det bör vara tyst, med bra belysning, och fritt från distraktioner. Den här platsen är bara till för att studera, och ju färre saker som belamrar, desto lättare blir det att koncentrera sig. Det är också bra om barnen associerar den här platsen med bara läxläsning och skolarbete så de kan fokusera bättre när de väl sätter sig där.
Se till att barnet har en bra stol och ett bra bord. Satsa på ergonomiska möbler så att barnet kan sitta en längre stund utan att det blir obekvämt.
Se till att barnet har bra material
Material kan t ex vara pennor (bläck- och blyerts), suddgummin, linjal etc.
Att ha allt överskådligt på en särskild plats gör att barnet slipper gå runt och leta efter något vilket kan göra att man tappar sugen innan man ens har börjat läsa läxorna. När barnet vet var man ska lägga tillbaka sakerna gör också att det kan få en bättre känsla för kontroll. Risken för att man ska bli distraherad blir också mindre om man har koll på läget.
Skapa en fridfull atmosfär
Platsen för läxläsning bör vara en plats som barnet längtar efter att komma till. Skapa tillsammans med barnet en härlig plats med några saker som kan vara motiverande, som en favoritposter, en växt och en liten anslagstavla eller whiteboard. Om skrivbordet är visuellt stimulerande, vacker och utan en massa visuellt buller, så kan det hjälpa till att få barnet att vilja sätta sig ner och jobba.
Relaterad artikel: visuellt brus – vad är det?
Håll skrivbordet rent från distraktioner
Ha bara det som behövs på skrivbordet. Genom att minimera plottret kan barnet lättare koncentrera sig.
Regelbunden rensning och organisering
Sätt upp en tid varje vecka för att göra iordning inför veckan. Det är lätt att dricksglas, bananskal och tekoppar hamnar på skrivbordet. Även andra saker kan leta sig dit. Om barnet från början får lära sig att plocka lite med jämna mellanrum blir det inte så belamrat, och det är lättare att sätta igång med läxläsningen på en gång istället för att energin ska gå åt till att bli distraherad av skräp.
Ett tips är att göra en ”Sunday Reset”. Ta 10-20 minuter varje söndag och ställ iordning inför veckan. På det sättet blir läxläsningen lättare när veckan sätter igång.
Relaterad artikel: Sunday Reset
Etablera en rutin för läxläsning
Sätt upp en regelbunden tid för läxläsning varje dag. Att vara konsekvent hjälper till att skapa goda vanor, och om barnet vet att det är dags för läxläsning kommer det snart att bli en vana.
En rutin och en vana hjälper även till att skapa en känsla av ansvar. Läxläsningen ska tas på allvar, och om det är en icke förhandlingsbar tid varje dag, så blir det snart en stark vana som inte behöver vara så svår.
Ett tips från Jerry Seinfeld: ”Don’t break the chain”.
När Jerry Seinfeld var i början av sin karriär som ståuppkomiker, satte han upp regeln för sig själv att skriva ett skämt om dagen. Han hade en stor kalender som visade hela året, och varje dag efter att han skrivit klart skämtet ritade han ett stort kryss över den dagen.
Det här tipset funkar även här: Sätt upp en års- eller månadskalender på väggen och låt barnet sätta ett kryss för varje dag efter läxläsningen. På det sättet får barnet snart en känsla av kontinuitet och det är ganska tillfredsställande att få sätta det där krysset som ett tecken på att man har lyckats med sin uppgift den dagen. Efter ett tag blir det många kryss och du kan uppmuntra barnet att titta på vad som har åstadkommits över tid.
Lätta upp läxläsningen med korta pauser
Om det är mycket uppgifter i skolan behöver man ta regelbundna pauser. Sätt en timer och hjälp barnet att bryta upp läxläsningen med kortare pauser för att få in ny energi. Det hjälper barnet med koncentrationen och man kan också få en känsla av att det inte är så jobbigt om man vet att man bara behöver koncentrera sig under en specifik tidsperiod.
Använd en planeringskalender
Uppmuntra barnet från början att använda en planeringskalender. På det viset kan barnet själv lära sig att ta ansvar över sina studier och hålla koll på vad som ska göras under veckan. Det är också en skön känsla att få stryka uppgifter när man är klar med dem. Att från början bekanta sig med en planeringskalender är också ett sätt att lära sig time management: något som barnet har nytta av även senare i livet.
En uppgift i taget
Hjälp barnet att förstå att det är lättare om man tar en uppgift i taget och inte hattar fram och tillbaka mellan uppgifter. På det sättet kan barnet komma in i ”deep work”-läge och kan lära sig att hålla koncentrationen längre.
Lär barnet att organisera sitt skrivbord
Prioritera uppgifter:
Lär barnet att prioritera läxorna utifrån vad som är svårt, bråttom, viktigt.
Om en läxa tar längre tid, behöver barnet kanske hjälp med att förstå hur mycket tid det behöver lägga varje dag för att få uppgiften gjord i tid. Starta med det som är svårast (eller tråkigast), när energinivån är förhållandevis hög. De enklare uppgifterna kan sparas till sist och hjälper barnet att skapa en känsla av momentum och kontinuitet.
Använd pärmar och tidsskriftssamlare för ordning
Hjälp barnet med pärmar och färgregister för varje ämne. Det här hjälper barnet att hålla ordning på sina papper, vilket gör det lättare att hitta så man slipper leta.
Lär barnet att sätta in färdiga läxor i rätt pärm så de inte tappar bort några läxor.
Sätt etiketter på allt
Etiketter kan hjälpa barnet att själv hålla ordning och veta var sakerna ska vara. Du kan sätta etiketter på lådor, hyllor, askar etc där de har material för sina läxor. Om barnen är små kan ni använda bilder bredvid orden så systemet blir mer begripligt även om man inte har lärt sig läsa så bra ännu.
Ha två lådor: ”Att göra” och ”Klart”
Ett enkelt system med ”Att göra” och ”Klart” kan hjälpa barnet att tydligt se vad som ska göras. Det uppmuntrar också barnet att vilja flytta över läxorna från den ena högen till den andra, vilket i sin tur kan hjälpa till med att hålla motivationen på topp.
Uppmuntra självständighet och ansvar
Involvera barnet i organiseringsprocessen. När ni sätter upp studieplatsen, se till att barnet är med i processen. Låt dem välja och ta ansvar över hur de vill ha det. Det ger en känsla av att de äger sitt space och sannolikheten att de ska vilja hålla lite ordning är större.
Lär ut time management
Hjälp barnet att lära sig att uppskatta ungefär hur lång tid en uppgift kan ta. Det här hjälper det att förstå hur lång tid saker tar, och barnet får lättare att planera andra aktiviteter. Över tid utvecklar det en bättre känsla för hur man tar sig an en uppgift vilket leder till mindre stress.
Uppmuntra barnet att utvärdera sitt arbete
Hjälp barnet att lära sig att utvärdera sitt arbete innan det anser att det är klart. Kolla efter fel, kolla att alla delar är klara, och se till att alla instruktioner är följda är bra vanor att lära sig tidigt. Det här lär barnet tidigt att det klarar av saker själv.
Fira!
Det är viktigt att vi belönar våra barn. Lärande behöver i och för sig vara sin egen belöning, men det är inte alltid barn ser det. Fira de små segrarna.
Se barnet när det behöver hjälp med läxläsningen.
Ibland stöter man på patrull, oavsett hur bra strategier man än har. Barnet har ingen lust, det är för svårt etc. Erbjud dig att hjälpa till med läxläsningen när det känns motigt. Det kan handla om hjälp med att förklara koncept, att hjälpa barnet att hitta källor, eller att bara sitta med. Det här kan hjälpa dem att komma över frustration och få dem på rätt spår igen.
Var där för ditt barn när det behöver dig. Läxor kan vara en stor stress för ett barn, och det kan lätt känna sig överväldigad. Ibland är det skönt att bara veta att man har föräldrarnas stöd. Bara det kan göra att barnet får en extra kick och känner att motivationen och självförtroendet kommer tillbaka.
Att misslyckas är att lära sig
Få barnet att förstå att alla kan ”misslyckas” och att det inte betyder att allt är kört. Det är att man försöker igen och gör sitt bästa som räknas, och processen är det viktigaste, inte resultatet. Övning ger färdighet. Misslyckande = lärande.
Ta bort distraktioner för att underlätta läxläsningen
Hjälp barnet att hålla fokus genom att minimera distraktioner runt skrivbordet. Det här kan betyda att du sätter upp regler omkring skärmtid (förutom om man behöver dator i skolarbetet förstås), att hålla området rent från leksaker och annat som kan distrahera. Se också till att barnet får ha tyst omkring sig.
Titta över veckan tillsammans med barnet
Sitt ner med barnet i slutet av veckan och se över nästa veckas uppgifter. På det sättet känner barnet sig förberett på vad som ska komma, och du får en chans att se hur barnet tar sig an de uppgifter som står på tur. Diskutera om något känns svårt och planera för veckan som kommer.
Se över rutiner som inte fungerar så bra
Ibland behöver man justera lite i rutinerna. När barnet växer och läxorna ändras över tid, kan man behöva andra strategier än de som har funkat hittills. Var flexibel och var redo att hjälpa barnet att modifiera schemat eller orgnaiseringssystemen så de passar bättre för de behov som kan uppstå. Kolla regelbundet vad som fungerar och vad som kan förbättras.
Var en bra förebild!
Barn lär sig genom att observera vad föräldrarna gör. Demonstrera goda vanor när det kommer till organisering och tidsplanering i ditt eget liv, och du har mycket vunnet. Håll hemmet rent och organiserat. När barnet ser att du håller ordning och gör det du ska, så kommer det att vilja göra som du gör.
Involvera hela familjen
Om det är möjligt är det bra att ni tillsammans i familjen etablerar en rutin runt organisering. Till exempel kan varje familjemedlem ta sig tid att rensa sitt skrivbord och ställa iordning inför veckan som kommer. Hjälp varandra att skapa en fridfull miljö hemma, så blir det lättare för barnet att själv hålla ordning.
Uppmuntra öppen kommunikation för bättre läxläsning
Prata med barnet om läxorna. Vad fungerar? Vilka utmaningar finns det? En öppen dialog med barnet hjälper dig att hålla koll på vad du kan behöva hjälpa barnet med.
Conclusion
Det är en ständig pågående process att hjälpa barn att hålla ordning och få koll på läxläsningen. Det kräver tålamod, konsekvens och ständig support.
Hjälp barnet att få en lugn och fridfull plats för läxläsning: Etablera en rutin och lär ut hur man håller ordning, ta bort distraktioner. Var där för ditt barn och förhör dig ständigt om vad som fungerar och inte.
Genom att hjälpa barnet att etablera minimalistiska rutiner som vikten av att kunna hålla fokus, kan barnet lära sig att hantera sin tid och bli av med stress. Minimalism handlar om att se det viktiga och eliminera resten. Lär barnet att värdera enkelhet, klarsyn och mening i sitt arbete.
På det sättet kan barn tidigt lära sig goda vanor som håller livet ut.
Vill du ha hjälp med att rensa ditt barns skrivbord?
Jag heter Theresa, och jag är ordningskonsult. Jag hjälper till med både stora och små rensningsuppdrag. Om du vill ha hjälp med ett utrymme i ditt hem, kan du boka en konsultation med mig. Den tar ca 20 minuter över telefon eller videosamtal (vilket du föredrar), och jag ställer då ett antal frågor för att få en bild av hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt.
Du bokar din konsultation här >>
Jag är stolt medlem av SBPO, the Swedish Industry Association for professional organizers.