Att flytta till ett nytt ställe kan vara ett spännande äventyr. Men själva flytten kan också leda till en hel del tandagnisslan och utmattning.
Plötsligt blir man konfronterad med hur mycket grejer man faktiskt har, vilket kan vara en rätt så överväldigande upplevelse för många.
Därför kan det vara bra att förbereda dig på att rensa lite i bohaget innan du sätter igång med att packa. När väl den dagen kommer då ni ska packa ner bohaget blir det inte lika många flyttkartonger att packa. Har du dessutom redan gått igenom det du har kvar, så blir arbetet med att packa upp på nya stället inte heller lika överväldigande.
I den här artikeln får du en guide i såväl rensning som packning inför och efter flytten. Vi går också igenom några praktiska tips för att underlätta processen med själva flytten och få en smidig övergång från det gamla till det nya!
1. Sätt igång i tid och avsätt extra tid inför flytten
Att flytta kan vara ett tidskrävande projekt med många delmoment och delprojekt. Därför är det bra att starta i god tid innan flytten med en projektplan för att få flytten att flyta på så smidigt som möjligt. Börja minst ett par veckor innan utflyttningsdatum för att skapa en tidsbuffert. På det viset vet du verkligen att du har tid att gå igenom dina saker. Du kan i lugn och ro fatta rätt beslut omkring vad du vill spara och vad du ska avyttra.
Min erfarenhet är att flyttprojekt tar ca 30% mer tid än man tror, så buffra in 30% mer tid än du tror.
2. Planera rensningen!
Gör en checklista för varje kategori av dina tillhörigheter. Till exempel: kläder, köksapparater, toalettartiklar, böcker osv. Gör en tidsplan för när varje kategori ska vara klar och utrensad. Den här planeringen och checklistan hjälper dig att hålla fokus genom processen.
3. Sortera och rensa
Ta det lugnt och systematiskt. Sortera i kategorier: spara, donera, sälj och släng. Var ärlig mot dig själv och dra inte med mer än nödvändigt in i ditt nya hem. När man flyttar är ett perfekt tillfälle att rensa ut gammal energi också. Passa på att rensa ut allt gammalt som ligger nerpackat och har följt med flytt efter flytt! Rensa ut gamla kläder och skor som du har sparat bara för att. Sälj av de gamla leksakerna och bäbiskläderna som du har sparade på vinden. Börja det nya kapitlet i ditt liv med en lätt känsla istället för att släpa med dig det gamla.
Det kan vara väldigt befriande att downsiza och släppa taget om gamla saker som inte fyller någon funktion längre. Ställ praktiska frågor till dig själv: ”kommer det här att få plats i mitt nya hem?”, ”hur mycket plats tar de här kartongerna som jag har haft i garaget?” osv. Tänk på hur ditt nya utrymme ser ut och fatta beslut efter det. Vissa saker kommer inte att kunna följa med. Släpp taget, och du kommer att känna dig så mycket lättare.
4. Donera och sälj
När du väl har bestämt vilka saker du inte längre vill ha efter flytten, kan du både donera och sälja de saker som är i gott skick. Det finns massor av sidor på nätet som du kan sälja genom. Om du vill sälja, tänk på att det ofta tar mer tid i anspråk än man kan tro. Så avsätt tid och energi till det i så fall. Många städer anordnar gemensamma loppisar. Se om du kan ansluta dig till en sådan för att bli av med lite grejer, eller ordna en egen!
5. Skaffa flyttkartonger och material för att packa inför flytten
Nu när du har rensat ut och har koll på hur mycket grejer du egentligen har, kan du på ett ungefär räkna ut hur många flyttkartonger du behöver införskaffa.
Min erfarenhet är att du behöver några extra. Man har alltid saker som man inte har räknat in, eftersom de fortfarande är i bruk: tavlor, gardiner som fortfarande hänger uppe, krukväxter, lampor osv.
Vi har lite olika sätt att packa. En del vill vira in sina tallrikar i silkespapper, medan andra använder linneservetter och småhanddukar som ändå ska packas ner att vira in porslinet i.
Min erfarenhet är att det alltid är bra med ett par extra rullar tejp (silvertejp och packtejp). Bra permanenta markers (typ Sharpies) är också bra att ha, liksom etiketter för att kunna hålla ordning på pinalerna.
Kläder (som inte är för känsliga) kan packas i svarta sopsäckar eller IKEA-kassar. De går lätt går att stuva in i mellanrum mellan möbler osv, som bildas i flyttlasset sedan.
6. Avsätt en kartong och gör en lista på det essentiella
Min erfarenhet är att man under flytten kommer till det nya stället både hungrig, törstig, kaffesugen och lite smågrinig. Det är inte heller helt fel att få ta en dusch.
Jag råder alltid mina kunder att packa det essentiella så att familjen klarar sig ett dygn på det nya stället. Det är skönt att slippa rota igenom hela bohaget för att hitta en kaffekopp, kastrull eller en tvål.
Det essentiella kan vara:
- kaffe+filter
- vattenkokare
- något som går att äta utan tillagning: snacks eller bars, bröd etc.
- Ev något som går lätt att tillaga: pulversoppa etc.
- Salt och andra kryddor
- Tallrikar, bestick, muggar osv.
- tvål, tandborstar, tandkräm etc.
- Ev djurmat om man har djur
- Tändare eller tändstickor
Du vet bäst vad du och din familj brukar använda och inte kan klara sig utan ett dygn. Packa den här kartongen sist, och håll koll på var den är! På det viset kan du packa upp den först på det nya stället och få dig en kopp kaffe!
7. Packa rum för rum
Börja med utrymmen som används mer sällan, t ex gästrum eller förvaringsutrymmen. Märk varje kartong med rummet som kartongen ska till och beskriv vad som finns i kartongen. Det här kommer att förenkla uppackandet på det nya stället, eftersom du snabbt kan ställa rätt saker i rätt rum.
8. Var försiktig med fragila saker!
Vira in saker som lätt går sönder extra noga så att de är skyddade under flytten. Om du vill kan du använda tidningspapper, silkespapper etc. Ett annat sätt är dock att använda sådant som du ändå ska packa ner: sjalar, dukar, små handdukar, kläder etc. På det viset packar du flera saker på en gång, och minimerar därmed antalet kartonger allt som allt. Märk kartonger som är känsliga och fragila med ”FRAGILT”.
Maximera utrymmet och packa inte ner onödig ”dålig luft”!
Packa strategiskt. Tänk tillbaka till när du var liten och spelade Tetris. Packa så mycket saker som möjligt utan att packa ner luft. Går det att ställa något i något annat, som t ex skålar, krukor, askar etc?
Jag har skrivit ett blogginlägg om ”dålig luft” som du kan läsa här >>
9. Giftiga och lättantändliga produkter
Har du giftiga, miljöfarliga eller lättantändliga produkter hemma som ska med i flytten? Tänk på att du behöver packa dessa på ett säkert sätt för att kunna förflytta dem. Det här kan vara t ex sprayburkar, rengöringsprodukter, batterier eller annat lättantändligt.
11. Adressändring och praktiskt inför flytten
Gör en lista på alla olika institutioner som behöver kontaktas inför din adressändring. Det kan vara bank, vårdcentral, flytt av bredband, elavtal, eventuella prenumerationer, adressändring. Informera i god tid så att övergången blir så smidig som möjligt.
12. Anlita proffs eller fråga vänner och bekanta om hjälp inför flytten
Om din budget tillåter det, kan det vara en god idé att anlita proffs för både flytt och flyttstädning. Om du inte har budget, fråga vänner och bekanta om hjälp. Vänner och släktingar hjälper gärna till, så se till att göra upplevelsen så smidig och trevlig som möjligt för dem. Till exempel kan du erbjuda en god middag på ett trevligt ställe som tack för hjälpen. På det sättet kan alla vara delaktiga och få en bra avslutning på en hektiskt men rolig dag.
13. Packa upp på ett strategiskt sätt
När du väl har anlänt till ditt nya hem, sätt igång att packa upp. Men gör det strategiskt. Börja med allt essentiellt, och gå från mer till mindre brådskande.
Packa upp ett rum i taget. Fokusera på funktionalitet och organisera från början. Ta dig tid att sätta upp system i ditt nya hem, på ett sätt som känns meningsfullt och logiskt för dig.
Conclusion
Det kan vara påfrestande att flytta ett helt bohag, men med lite planering och tidsplan kan det bli en kul och givande upplevelse. Genom att starta i tid och räkna med att det ofta tar mer tid i anspråk än du tror, kan du skapa ett bra arbetsflöde under hela processen.
Att rensa ut det gamla känns som en naturlig del i en flyttprocess, så passa på! Börja ditt nya liv i ditt nya hem utan att släpa med dig dåliga rester av ditt gamla liv.
Känns flytten fortfarande som en alltför tung belastning?
Jag heter Theresa, och jag är professionell ordningskonsult. I mitt arbete hjälper jag både familjer och företag, på plats såväl som på distans, med att sortera och organisera i hemmet, på arbetsplatser och i det digitala. Jag har även flyttat en del själv och har personlig erfarenhet av 25+ flyttar under mitt eget liv!
Om du vill kan du boka en kostnadsfri konsultation med mig. Den tar ca 30-40 minuter och du får då berätta vad du behöver mest akut hjälp med. Vi avgör sedan om vi är en bra match för varandra, och jag berättar hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt.
.