Min metod (SPACE – metoden):
I mitt arbete utgår jag från metoden SPACE som är en akronym för Sort – Purge -Assign – Contain- Equalize.
Det finns inte en metod som fungerar exakt likadant för alla. Metoden jag använder är flexibel nog för att passa de flesta, och jag utgår alltid från den när jag sätter igång ett nytt projekt.
Väldigt enkelt beskrivet går det till så här:
Sort
Under sorteringsfasen fastställer vi vad som behöver sorteras och under vilka kategorier. Oavsett om du vill ha ordning på dina campinggrejer eller om du vill ha en ny lösning till din garderob, så tar vi fram allt som hör ihop och skapar logiska kategorier som du kan upprätthålla. Det måste kännas rätt och logiskt för dig att lägga tillbaka saken där den hör hemma.
Purge
Det här är utrensningsfasen, och den kan behöva få ta lite tid. Ibland får man tag i sina gamla dagböcker och börjar läsa dem, eller också behöver man gå igenom alla kavajer eller bilder. Det kan ta mycket av din energi. Det är då jag kan komma in och ”piska på” lite för att du inte ska fastna alltför mycket i gamla minnen, men också uppmuntra dig att se över vad du kan slänga eller donera samt vad du sparar av sentimentala skäl eller för att det ”kan var bra att ha” osv.
Assign
Nästa fas går ut på att vi organiserar, sorterar, viker in, staplar och ser till att allt har sin givna plats. Varje pinal i ditt hem behöver någonstans att ”bo”.
Vi går också igenom hur du bäst ordnar så att du får upp till 80% mer plats! Vi tittar på vad du har kvar sedan du rensat ut, och var det ska vara.
Contain
I ”contain”-fasen tittar vi på hur du bäst kan förvara det du har kvar med förvaringslösningar, hyllsystem etc. Under vår inledande konsultation har du fått fastställa en budget för eventuella inköp, och det är här den kommer in. Behöver vi köpa in nya behållare, lådor och korgar, eller kanske du har massor av förvaringslösningar redan? Vi tar först och främst av vad du redan har. Har du redan bestämt att du vill förnya ditt hem genom att investera i nya förvaringslösningar så tittar vi på sådana.
Equalize (eller enligt min version: Everyday)
I den sista fasen i SPACE går vi igenom strategier och system för hur du kan göra för att hålla ordning. Vi går även igenom åtgärdsplanen som vi har tagit fram under vårt inledande konsulterande möte, och tittar på hur du / ni kan göra för att kunna fortsätta hålla ytor och utrymmen fria från skräp och gytter som lätt samlas.
Vi bokar också in en uppföljning där du får berätta hur du / ni upplever att omställningen till det nya organiserade livet tar sig. Du får ge feedback och dela med dig om det är något du saknar, och hur du tycker att jag kan förbättra min service.

Om du anlitar mig behöver du veta några saker:
- Jag kommer inte att slänga något mot din vilja. Min intention är dock att mina kunder ska känna att de har uppnått en transformation efter att vi är klara och det får man inte av att skjuva runt pinaler från ett rum till ett annat. Jag kommer att uppmuntra dig att slänga, ge bort och på andra sätt avyttra saker som du inte längre behöver.
- Jag kan ställa på dig lite och ibland kanske uppfattas som barsk. Tänk på mig som en personlig tränare: Du betalar mig för att du ska få ett resultat.
- Ibland kan jag ställa frågor som kan röra upp känslor och du kan till och med känna dig triggad. Det är inte för att vara elak, utan det är för att vi ska kunna hitta orsaken till varför du samlar på dig saker så att du kan göra något åt det.
- Du ska känna att du har frigjort plats, tid och energi inte bara i ditt hem utan även i din hjärna. För att du ska få den friheten behöver du vara beredd att släppa lite av det gamla för att kunna lämna plats åt det nya.
Läs mer: Vad är SPACE och hur kan det hjälpa dig att sortera dina saker?